Schoolbeleidsplan PIVA Oudenaarde

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Schoolbeleidsplanontwikkeling



Schoolbeleidsplanontwikkeling is een middel om actief aan de eigen beleidsvoering te sleutelen en te werken. Het schoolbeleidsplanteam draagt bij tot ‘een schoolcultuur’ om een draagvlak te creëren van overleg en samenwerking met het schoolteam.


Binnen schoolbeleidsplanontwikkeling onderscheiden we het schoolbeleidsplan als product en het schoolbeleidsplan als proces.

Als ‘
proces’ is het de weergave van het schoolbeleid. Het maakt duidelijk hoe het schoolteam streeft naar verbetering van de onderwijskwaliteit. Dit door het uitwerken van prioriteiten en door een planning van vernieuwingsinitiatieven op korte en op lange termijn.

Als ‘
product’ is het schoolbeleidsplan de schriftelijke neerslag of weergave van de huidige werking en van de opties van de school in haar proces naar kwaliteitsverbetering.

Zowel als ‘eindproduct’ als in haar ‘ontwikkelingsproces’, is het schoolbeleidsplan functioneel op verscheidene vlakken.
Het is een:

  • informatie- en documentatiedocument over het concrete functioneren van de school

  • draaiboek waarin de concrete planning en het schoolbeleid worden vastgelegd

  • verantwoordingsinstrument en vormt het uitgangspunt voor evaluatie en bijsturing


In het schoolbeleidsplan komen volgende punten aan bod:

  • prioriteiten

  • onderwijskundige doelen

  • schoolorganisatorische kenmerken

Deze worden vertaald, ontwikkeld, bijgestuurd, bewaakt, geëvalueerd, geactualiseerd, …

Werken aan het schoolbeleidsplan is dan ook een permanente cyclische beweging van overleggen, evalueren en bijsturen.


Het overzicht van de structuur van het schoolbeleidsplan kan je bekijken door te klikken op onderstaande afbeelding.

 
Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu Hit Counter