Schoolbeleidsplan PIVA Oudenaarde


Ga naar de inhoudsopgave

Hoofdmenu:


Geïntegreerde proef

Leerlingbegeleidingsysteem > Leerlingvolgsysteem




Definitie en algemene doelstellingen

De geïntegreerde proef (GIP) is een proef waar beroepsvaardigheden, manuele vaardigheden, algemene kennis en communicatievaardigheden evenwichtig en aangepast aan de studierichting aan bod komen.
De GIP is een unieke aanleiding om in een realistisch kader beroepsvaardigheden geïntegreerd aan te leren en dit gedurende een heel schooljaar.
Vakken van het specifiek gedeelte van de opleiding, die de studierichting bepalen, worden betrokken bij de opstelling en organisatie van de GIP, met de klemtoon op het vakoverschrijdend karakter. Net omwille van dit vakoverschrijdend karakter krijgt de proef de naam geïntegreerde proef.
De GIP is één van de elementen waardoor de deliberende klassenraad zich zal laten leiden.

Doel

  • gestructureerd mondeling en schriftelijk rapporteren en vragen beantwoorden
  • geleidelijk complexere taken uitvoeren waarin verschillende deelvaardigheden aan bod komen



Organisatieverplichting

In het 2de en 3de leerjaar van de derde graad zal een geïntegreerde proef worden georganiseerd. Deelname is verplicht.
Kennis en vaardigheden uit de vakken van de basisvorming kunnen eveneens nodig zijn voor het realiseren van de gip.


Jury

De jury is samengesteld uit leraren van alle vakken die in de GIP geïntegreerd zijn, externe deskundigen binnen en buiten het studiegebied en de TAC. Het aantal externen mag het aantal leraren niet overschrijden. Hun taak bestaat erin om in samenspraak de proces- en productevaluatie te beoordelen.



Inhoud

  • het profiel van de betrokken studierichting en de overeenstemmende beroepsopleidingsprofielen
  • de einddoelstellingen van de betrokken studierichting
  • de integratie van de verschillende vakken
  • de noodzaak om kennis, vaardigheden en vakgerichte attitudes te evalueren


De GIP bestaat uit een procesfase en een productrealisatie en daardoor is een zorgvuldige planning en spreiding over het schooljaar noodzakelijk.
De leerlingen krijgen de kans om tijdens de presentatie van hun werk deze voor te stellen, toe te lichten en te verdedigen voor de jury.



Uitvoering

Aan de leerling (en de ouders) wordt een GIP-rooster meegedeeld:

  • opdracht
  • leerkrachten
  • coördinator
  • klasgroep
  • vakken
  • jury
  • datum
  • lokaal



Evaluatie

De GIP wordt beoordeeld door de jury. Een beoordeling dient te vertrekken vanuit duidelijke en operationele doelstellingen. Zowel het proces als het product moeten op een zo objectief mogelijke manier beoordeeld worden. De beoordeling steunt altijd op een vaardigheids- en werkanalyse die het verloop, de verantwoording en de criteria weergeeft van de opdracht.

Proces- en productgericht beoordelen kan vier aspecten omvatten:

  • denkactiviteiten
  • motorische handelingen
  • praktijkattitudes
  • de uitvoeringstijd, waarbij gestreefd wordt naar een haalbaarheid voor 90% van de leerlingen


De eindbeoordeling van de GIP wordt aan de leerlingen meegedeeld.

De resultaten van de GIP vormen één van de verplichte elementen waardoor de delibererende klassenraad zich moet laten leiden.


Zoek

Terug naar de inhoudsopgave | Terug naar het hoofdmenu
Hit Counter