Schoolbeleidsplan PIVA Oudenaarde


Ga naar de inhoudsopgave

Hoofdmenu:


Visie op nascholing

Visie




Kwaliteitsvol onderwijs

PIVA wenst, zoals aangegeven in haar visie, leerlingen kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden in een school waar ook ruimte gecreëerd wordt voor persoonlijke ontwikkeling. Om dit te realiseren is het noodzakelijk dat elk personeelslid bekwaam en professioneel optreedt in een sfeer van openheid en vertrouwen. Hiervoor neemt de school een reeks initiatieven en bevordert het permanent leren. Nascholing is één van de mogelijkheden om dit te realiseren.

Om een goede opleiding te kunnen geven is het belangrijk dat leraren vakinhoudelijk en vakdidactisch sterk staan en op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Daarom streeft het PIVA ernaar dat haar leerkrachten voortdurend het contact en gevoel met de bedrijfswereld houden via o.a. bedrijfsstages. Door deel te nemen aan deze stages worden kennis en professionalisering up-to-date gehouden.


Stappenplan

Schooljaar 2008-2009: Bedrijfsstages voor praktijkleerkrachten.
Schooljaar 2009-2010: Bedrijfsstages doorvoeren naar alle andere functies.
Schooljaar 2010-2011: Bedrijfsstages voor hen die nog geen stage gelopen hebben.
Schooljaar 2011-2012: Bedrijfsstages voor hen die nog geen stage gelopen hebben.


Afspraken / werkwijze bedrijfsstage

De leerkrachten gaan zelf op zoek naar een stageplaats en dienen voorstel met data in bij de directie.
De stageperiode loopt verspreid over al dan niet 5 opeenvolgende dagen.

Samen met directie wordt bekeken in welke mate de bedrijfstage kan bijdragen tot de verruiming van de kennis, rekening houdend met de leerplandoelstellingen, VOET en hoe de opgedane kennis kan verspreid worden onder de leerlingen.

Alle stageplaatsen worden geroosterd en meegedeeld aan alle collega's, op deze manier worden overlappingen vermeden.

Het stagecontract wordt in drievoud opgemaakt en bevat alle regelgeving die verband houden met aansprakelijkheid, verzekering, verplichtingen en kwaliteitsgaranties.

Tijdens de stageperiode wordt de stageplaats geëvalueerd door de directie, waarbij de stagementor kan rekenen op een vlot gesprek waar de mening een grote meerwaarde kan bijdragen in het volledige stagegebeuren.

Een evaluatieverslag wordt opgemaakt en aan alle betrokken partijen overhandigd.

Op het einde van de stageperiode vult de leerkracht het evaluatieformulier in, dit wordt bezorgd aan de school.

Om de bedrijfstage boeiend en verruimend te houden, opteert de school voor verscheidene stageplaatsen over de verschillende stageperiodes.

De nascholing kan vakoverschrijdend zijn:

Leerlingen hebben niet alleen nood aan vakkennis, maar zij hebben ook recht op een ontwikkeling tot zelfstandige, relatiebekwame mensen met zin voor verantwoordelijkheid. Om dit te realiseren is het belangrijk dat leraren en hulpopvoeders nascholing volgen in vakoverschrijdende thema's zoals voorzien in de vakoverschrijdende eindtermen (VOET).

De administratieve eenheid heeft nood aan zowel inhoudelijke en uitvoerende nascholing (werken met ICT, kennis van de wetgeving, …) als nascholing op het organisatorische vlak (voorbereiden van een opendeurdag, …).
Ook het onderhoudspersoneel blijft op de hoogte van de evolutie in het gebruik van milieuvriendelijke producten en in de ergonomische uitvoering van hun werk.
Ook als een personeelslid een nieuwe functie opneemt of zal opnemen, is het belangrijk dat hij/zij zich kan bekwamen in de nieuwe opdracht.

De nascholing kan de persoonlijke ontwikkeling van een personeelslid ten goede komen. De directie wenst te benadrukken dat deze ontplooiing ook zijn impact heeft op de werkvloer.
Ten slotte krijgen nascholingen die het werken in team kunnen verbeteren zeker de nodige aandacht.

Nascholingsbeleid

De nascholingscel wordt gevormd door de directeur, de econoom en de technische adviseur-coördinator.
Zij bewaakt de uitvoering van de visie op de nascholing en de financiële middelen die hiervoor kunnen uitgetrokken worden.
Zij zorgt ervoor dat het personeel de nodige informatie krijgt en de mogelijkheid krijgt de nascholing te volgen.

Prioriteiten

De bevraging van de Scholengemeenschap op niveau van de vakwerkgroepen resulteerde in een nascholingsaanbod rekening houdende met de verschillende invalshoeken en concrete werkpunten waaraan tegemoet moet komen.
Anderzijds wordt ingegaan op het bijzondere nascholingsaanbod van Provinciaal Onderwijs Vlaanderen.
Elk jaar zijn er voor de praktijkleerkrachten de modegebonden bijscholingen.

Criteria bij advisering door de directeur

Inhoudelijk: de nascholing past binnen de vastgelegde prioriteiten en is relevant t.a.v. de lesopdracht en de functiebeschrijving.
Budgettair: de kostprijs moet binnen de budgettaire mogelijkheden vallen.
Disseminatie: de nascholingsresultaten worden op het eerstvolgende vakoverleg, eventueel met documentatie of powerpoint besproken met de collega's en geëvalueerd, via schooleigen document.
Van elke nascholing wordt een nascholingsverslag opgemaakt.
Bewaken dat elke leerkracht zijn inspanningsverplichting tot nascholing naleeft (zie personeelsreglement).

Actieplan

Prioriteiten worden gelegd naar vakkennis, sociale vaardigheden (omgaan met agressie bij leerlingen) en coachen.
Volgens aanbod: POV, IVA, SG, vrije markt, vakspecialiteit (firma’s) voor de school, IM (EHBO, PICTOO, Interventiegroep brandweerschool)
Stuurgroepen van de scholengemeenschap waar gewerkt wordt rond: taalbeleid en gezondheidsbeleid.

De aanbiedingsvorm staat op volgende bladzijden in kolommen.



Zoek

Terug naar de inhoudsopgave | Terug naar het hoofdmenu
Hit Counter