Professionalisering - Schoolbeleidsplan PIVA Oudenaarde

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Professionalisering

Beleid en strategie > Schoolvisie



België telt momenteel een heel groot aantal kapsalons en schoonheidsinstituten, een absoluut wereldrecord in vergelijking  met het inwonersaantal.  PIVA wil zich in deze wereld profileren. Om dit waar te maken vraagt men van alle betrokkenen om de kwaliteit te blijven waarborgen, de belangen blijven te behartigen en bereid te zijn zich steeds verder te professionaliseren.

Het leerproces eindigt niet bij het behalen van een diploma. Permanente nascholing is dan ook van essentieel belang. Het is niet alleen een instrument om de kwaliteit van het onderwijs te bevorderen, maar ook om een verantwoord personeelsbeleid te voeren. PIVA promoot ten stelligste nascholing bij haar personeel via een nascholingsbeleid. Op hun beurt trachten zij van onze leerlingen trendy kappers en professionele schoonheidsspecialistes te maken die meegaan met de laatste trends en vernieuwingen op het gebied van haarbehandelingen, haarverzorging en schoonheidsbehandelingen.

De externe ontwikkelingen waarmee PIVA te maken krijgt, zijn talrijk en volgen elkaar in hoog tempo op. Het goed functioneren van onze school wordt daarmee sterk afhankelijk van ons vermogen zich snel te kunnen aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Bovendien maken alle ontwikkelingen het noodzakelijk dat kennis en vaardigheden voortdurend worden bijgehouden. Afstuderen is niet meer zoals vroeger het einde van de studies; de nood om zich steeds verder bij te scholen is een feit geworden. Zelfs iemand met de knowhow en heel veel talent moet voortdurend opleidingen blijven volgen. Blijvend leren of levenslang leren is dan ook een bewuste keuze van onze school.

Professionaliseren vertaalt zich niet enkel in het volgen van cursussen. Ook het raadplegen van vakliteratuur, deelname aan bedrijfsstages, netwerken, studiedagen, interne en externe werkgroepen, (inter)nationale contacten met andere scholen, … dragen bij tot deskundigheid.  De school wil ruimte scheppen om haar teamleden de kans te bieden, het geleerde te multipliceren en te implementeren.

Competente teamleden  zijn een voorwaarde voor het succesvol functioneren van de school. Door te investeren in kwaliteit en deskundigheid van ons team, kunnen hun potentiële capaciteiten worden ingezet.

De leerkrachten vormen het kloppende hart van onze school. Leerkrachten begeleiden jongeren in hun ontwikkeling en bepalen zo mee de toekomst van de maatschappij van morgen.

PIVA is gebaat met hoge professionaliteit. In dit verband zijn geïntegreerde proeven op school en  de stages in kapsalons en schoonheidsinstituten en bedrijfsbezoeken van primordiaal belang. Binnen de branche is een sterke behoefte om goed inzicht te hebben in de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Dat impliceert dat gegevens over de instroom in de opleidingen, de aantallen gediplomeerden die van de opleiding komen, maar ook de vraag op de arbeidsmarkt in beeld gebracht moeten worden door ons. Op die manier willen we het ondernemerschap stimuleren. Leren en durven ondernemen, als zelfstandige maar evenzeer als werknemer "leren ondernemen" is dan ook één van de vele opdrachten van onze school.
Wij proberen onze jongeren te begeleiden op hun zoektocht.

Om mekaar te ondersteunen vanuit ieders deskundigheid willen wij de horizontale (binnen het leerjaar of de graad) en verticale continuïteit (tussen de opeenvolgende leerjaren of graden) garanderen door het organiseren van vakwerkgroepen. Zowel vakgebonden als vakoverschrijdende initiatieven kunnen hier aan bod komen. Ook wordt er verwacht dat er een terugkoppeling zal gebeuren naar het ganse team.

 
Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu Hit Counter