Sfeer - Schoolbeleidsplan PIVA Oudenaarde

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Sfeer

Beleid en strategie > Schoolvisie




De school wil blijvend investeren in haar infrastructuur, didactische materialen en moderne communicatietechnologieën om de kwaliteit van haar onderwijs te kunnen blijven garanderen. Werken in een professionele omgeving werkt sowieso in op het welbevinden van personeel en leerlingen. Specifieke apparatuur en leermiddelen zijn dan ook aangewezen, binnen de financiële mogelijkheden en grenzen.

Samenwerking en collegialiteit bevorderen de kwaliteit van het onderwijs, die zich ook weerspiegelen in de resultaten van de leerlingen. Bovendien bevordert dat de motivatie van de leerkrachten. Samenwerking willen we stimuleren door het inbouwen van diverse overlegplatformen zoals bijvoorbeeld: vakwerkgroepen, klassenraden, enz. Vrijwillige en spontaan gegroeide collegiale relaties worden bij ons op school gestimuleerd.

PIVA wil leerkrachten buiten het private karakter als onderwijsverstrekker in de klas, als team-players betrekken bij het verwezenlijken van de bewust gekozen onderwijskundige streefdoelen. Dan wordt onderwijzen een collectieve onderneming waarin zowel de sfeer belangrijk is als echte vormen van samenwerking: samen projecten uitwerken, samen lessen en toetsen voorbereiden, overleg organiseren om leerstof af te stemmen, methodes en technieken te delen, …

Via samenwerking opteren we voor een meerwaarde aan onze school. De betrokkenen moeten de samenwerking zien als een verlengstuk van hun eigen werking, waarin communicatie een belangrijke pijler is.

Communicatie is de smeerolie in het team. Zonder uitwisseling tussen alle teamleden is samenwerking niet mogelijk, een must voor iedereen die effectief wil communiceren. Een goede informatiebeheersing is dan ook van levensbelang voor de (open) communicatie in het team. Open communicatie vraagt van alle teamleden de bereidheid om: enerzijds open te zijn (over eigen bedoelingen en meningen) en anderzijds open te staan (voor feedback bijvoorbeeld).

Als schoolteam geloven we ook heel sterk in een open communicatie tussen alle onderwijsactoren. Door die open houding willen we bewerkstelligen dat communicatie geen proces wordt van actie en reactie maar van interactie, van wederzijdse en gelijkwaardige beïnvloeding.


 
Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu Hit Counter