Pestbeleid - Schoolbeleidsplan PIVA Oudenaarde

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Pestbeleid

Processen > Ontwikkelingsbegeleiding




Dit pestbeleid is opgesteld met het oog op de bescherming van alle leerlingen die niet in beschouwing worden genomen in de  welzijnswet. Volgens de wet worden de leerlingen, die een studierichting volgen waarvan het opleidingsprogramma voorziet in een vorm van arbeid die in de onderwijsinstelling wordt verricht
,gelijkgesteld aan werknemers.

Wij besteden  op school aandacht aan het zich goed voelen binnen de groep. Samen met de jongeren trachten wij een veilige omgeving te creëren waarin elkeen zich goed voelt. Onze school wil een veilige plek zijn voor alle jongeren. Jammer genoeg lukt dit niet altijd: sommige jongeren worden namelijk gepest door anderen en kunnen zich daardoor bang en onzeker gaan voelen. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor de klassfeer, het zelfvertrouwen en de schoolprestaties van onze jongeren.


Binnen een veilige omgeving is er ruimte voor een plagerij of ruzie, maar nooit voor pesten. Plagen stopt waar pesten begint… Tussen plagen en pesten ligt een wereld van verschil.

Pesten echter is een vorm van antisociaal gedrag door jongeren met onvoldoende of ongepaste sociale vaardigheden. Pesten gebeurt bewust en is gericht op één of meer mensen. De pester wil dat de gepeste persoon zich gekwetst, vernederd, afgewezen, genegeerd voelt. Pesten houdt ook nooit op bij die ene keer. Sommige jongeren worden dagen, weken, jaren getreiterd en gekleineerd door pestkoppen die daar zin in hebben.

Vooreerst zijn er de passieve slachtoffers: jongeren die zonder zelf de aanleiding te geven meer kans lopen om gepest te worden dan de gemiddelde leerling. Daarnaast zijn er ook de provocerende slachtoffers: zij vertonen vaak agressief of afwijkend sociaal gedrag waardoor ze irritatie en spanning in de omgeving oproepen. In beide gevallen willen we als school optreden want pesten wordt niet aanvaard!

Geen enkele reden tot pestgedrag is aanvaardbaar. Er wordt een duidelijk standpunt ingenomen tegen pesten. Daaronder vallen onder andere pesten op basis van leeftijd, nationaliteit, taal, levensbeschouwing, seksuele oriëntatie (hetero of holebi), genderexpressie, sociale herkomst, talenten, interesses,…

De personeelsleden van de school verbinden zich ertoe te reageren op homo-  en transfoob pestgedrag en negatief  gedrag op basis van man/vrouw-stereotypen, alsook op elke andere vorm aangehaald.

Alle leerkrachten op de school hebben een basiskennis over de verschillende pestitems (allochtonen, sociale achtergrond, levensbeschouwing, holebi-, gender- en transgender-thema, …)  en kunnen, indien nodig, zelf een aanspreekpunt/vertrouwenspersoon zijn voor de leerlingen of hen doorverwijzen naar collega’s, en/of informatie en hulpverlening.

De school voert een actief en voor de leerlingen zichtbaar preventiebeleid met jaarlijks weerkerende initiatieven: daguitstappen, sportdagen, integratieweek, meerdaagse reizen, activiteitendagen, … Tijdens deze verschillende klas- en schoolactiviteiten gaat er veel aandacht naar een goede groepssfeer.

Andere mogelijkheden zijn onder andere het ophangen van affiches, het verspreiden van folders en het opzetten van acties, waarbij de aandacht naar iedereen gaat.

Als ondanks de preventieve maatregelen toch een pestsituatie ontstaat, kiezen we voor een methode om krachtdadig op te treden bij pesten, nl. de No Blame –aanpak. Een aanpak die gericht is op communicatie en herstel en daardoor meer slaagkansen heeft dan een bestraffende aanpak. Zowel slachtoffer als pester moeten zich bij de aanpak veilig voelen.

De procedure bevat essentiële elementen:

  • aanmoedigen van inlevingsvermogenverantwoordelijkheid

  • gedeelde verantwoordelijkheid

  • probleemoplossend


Bij elk No-Blame gesprek worden de ouders via een brief op de hoogte gebracht.

Wij streven naar een goede samenwerking en communicatie tussen de ouders en de school. Het is belangrijk dat we samen op zoek gaan naar een oplossing om het pesten aan te pakken. Het kan nooit de bedoeling zijn dat ouders op school (en ook niet aan de poort of op weg naar school) eigenhandig het probleem willen oplossen.

Indien het pesten blijft voortduren, wordt het CLB ingeschakeld voor verder onderzoek. Soms hebben zowel pester als gepeste professionele hulp nodig. Het CLB overlegt met de ouders welke hulp er nodig is (bv.: sociale vaardigheidstraining).

Dit pestbeleid is van toepassing op alle actoren van het schoolleven: leerlingen, personeel en ouders. We beklemtonen hierbij dat veel van deze gedragingen zowel door volwassenen als door leerlingen kunnen gesteld worden.


 
Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu Hit Counter