Hoofdmenu:
Visie
Via ICT komt een massa informatie op ons af. Met informatie bedoelen we beschikbare gegevens, al dan niet gestructureerd. Het adequaat omgaan met informatie om problemen op te lossen of nieuwe informatie te genereren, zowel op individueel vlak als in een maatschappelijke context, leidt tot meer kennis. Daarom kan onze samenleving getypeerd worden als een informatie- en kennismaatschappij.
In de huidige informatie- en kennismaatschappij merken we een nieuw soort van kansarmoede op die zich steeds verder ontwikkelt. Er zijn daarin verschillende oorzaken te definiëren die elk op een andere manier om oplossingen vragen.
In het licht van de explosieve toename van informatie kan het doel van het onderwijs er zeker niet in bestaan bij leerlingen de opname van kant-en-klare kennis en procedures na te streven. We zullen bij leerlingen eerder de vaardigheid moeten ontwikkelen tot het vlot verwerven van informatie, om te leren leren en om probleemoplossend te denken.
ICT biedt heel wat kansen om zelfstandig informatie te raadplegen. Dit platform biedt ons ook heel wat mogelijkheden om onder andere via communiceren met anderen de informatie te verwerken tot bruikbare bouwstenen voor het oplossen van concrete problemen. Hier kunnen we ICT dus zien als een hefboom om onderwijsdoelstellingen te realiseren.
Het is een uitdaging voor ons schoolteam om de leeromgeving dermate te organiseren dat de leerlingen de nodige vaardigheden ontwikkelen bij het gebruik van ICT.
Cfr. http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/publicaties/voet/voet2010.pdf
Attitudes:
Zelfstandig:
Creatief:
Informatie en communicatie:
Het gebruik van ICT op school is dus een maatschappelijke en pedagogisch-didactische vanzelfsprekendheid om de toekomst voor onze leerlingen te kunnen funderen. Dit betekent dat wij als school de keuze maken om bij de leerlingen inzake ICT een voldoende brede basis na te streven die kennis, vaardigheden en attitudes omvat.
Deze keuze betekent dat wij binnen elke leerlingengroep het functioneel gebruik van ICT-toepassingen met een pedagogisch-didactische inslag nastreven, zonder voorlopig expliciet een specifieke ICT-leergang in te bouwen. Deze pedagogisch-didactische ICT-toepassingen hebben binnen onze visie steeds een onderwijsondersteunende rol bij het leerproces. De leerkracht blijft hierbij de spilfiguur. De leerkrachtenrol zal wijzigen naargelang het gebruik van ICT als informatiebron, als middel tot taakuitvoering en als communicatiekanaal.
Wij stellen als team dat we ICT proberen te integreren in het volledige onderwijsgebeuren.
De rol van ICT-coördinator bestaat in het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en leerlingen) moet leiden tot een verantwoord gebruik van ICT in de schoolpraktijk.
Hij neemt deeltaken op zich (begeleiden, coachen) ten gunste van het leerproces (veranderingsproces) van leraren en leerlingen op het vlak van:
inhouden
beleid
In overleg met directie en het schoolteam
organisatie
techniek
communicatie
ICT toepassingen op school
ICT heeft vele toepassingsgebieden. We groeperen de toepassingen in twee hoofdcategorieën:
Het gaat hier voornamelijk over de administratieve functies die door ICT kunnen worden vereenvoudigd: taken als planning, volgsystemen, rapportering en schooladministratie en –communicatie.
Hieronder vallen alle toepassingen die met de didactische praktijk te maken hebben. We spreken over integrerend ICT-gebruik als de leerlingen daadwerkelijk omgaan met ICT tijdens hun leerproces op pc en tablets.