Genderbeleid - Schoolbeleidsplan PIVA Oudenaarde

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Genderbeleid

Processen > Ontwikkelingsbegeleiding




Dit beleidsplan is opgevat als een algemeen plan gender en seksuele oriëntatie waarin een specifiek stuk gaat over het begeleiden van transgender personen op school.

De leerkrachten streven naar gelijke kansen voor jongens en meisjes. Dat wil zeggen dat we jongens en meisjes gelijk behandelen, met respect voor hun individuele verschillen. We leren meisjes en jongens op gelijke voet samenwerken en maken hen duidelijk dat ze gelijkwaardig zijn. We pakken dit concreet aan met volgende maatregelen:

  • Als team zijn we in onze dagelijkse praktijk met de leerlingen alert op genderstereotypen. We stellen ze in vraag en anticiperen daarop.

  • Als team zorgen we ervoor dat leerlingen kunnen deelnemen aan alle activiteiten, alle taken uitvoeren en maximaal hun persoonlijke competenties ontwikkelen ongeacht hun sekse.

  • We plannen gelijkheid tussen jongens en meisjes bewust als thema om rond te werken met leerlingen en team.

  • We engageren ons om materialen en boeken die te stereotiep zijn te verwijderen en te vervangen door materialen en boeken die een afspiegeling zijn van de veranderende samenleving.

       http://cavaria.be/mediatheek/checklist-hetero-en-gendernormen-in-leermiddelen

  • We gaan respectvol om met andere culturen en gewoonten, maar we zullen uitdragen dat het als school onze taak is om meisjes en jongens te leren dat ze gelijk zijn. Iedereen op school gaat respectvol om met elkaar, waarbij geen onderscheid gemaakt wordt op basis van geslacht en genderexpressie.


We staan open voor de diversiteit aan gezinsvormen die in onze maatschappij bestaat. We houden hierbij rekening bij het opstellen van mededelingen.

We streven bij het hele team en de leerlingen naar een basiskennis over de onderwerpen gender, holebiseksualiteit en genderdysforie. We trachten dit vakoverschrijdend te bereiken.

Omgaan met transgenders

De school informeert zich of de transgender jongere medisch en psychisch begeleid wordt. Indien dit het geval is, streven we naar zo veel mogelijk afstemming tussen alle actoren.

Noch medische en psychische begeleiding, noch de diagnose genderdysforie zijn noodzakelijk voor het ondernemen van de acties beschreven in dit plan.

Samen met de transgender persoon en diens ouders wordt individueel bekeken welke maatregelen wanneer kunnen genomen worden om het welzijn van de transgender persoon te vergroten. We denken hierbij aan:

  • Keuze van de aanspreeknaam van de leerling. We zorgen ervoor dat deze keuze door iedereen op school wordt gerespecteerd.

  • Keuze van kleedkamer voor bv. sportlessen. Dit hoort een veilige omgeving te zijn voor alle leerlingen, inclusief de transgender leerling.

  • Keuze van de toiletruimte.

  • Keuze van de groep jongens of meisjes, waar relevant (bv. bij meerdaagse extra-muros activiteiten).

  • Het informeren van klasgenoten en ouders. Er wordt nagegaan in hoeverre dit gewenst en relevant is en wat de beste manier is.


De transgender persoon kan terecht bij een vertrouwenspersoon die als aanspreekpunt  fungeert. Omdat transgender jongeren bijzonder kwetsbaar zijn, waakt de vertrouwenspersoon extra over het welzijn van de transgender jongere.

http://www.cavaria.be/transgender
http://www.transgenderinfo.be

http://www.genderindeblender.be

http://www.t-jong.be

http://www.weljongniethetero.be

http://www.anders-gewoon.be


 
Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu Hit Counter