Klassenraden - Schoolbeleidsplan PIVA Oudenaarde

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Klassenraden

Processen > Leerlingvolgsysteem




Toelatingsklassenraad

De toelatingsklassenraad geeft advies in verband met het al dan niet toelaten van een leerling tot het leerjaar, de onderwijsvorm (BSO of Se-n-Se) en de studierichting waarvoor de leerling opteert.

De toelatingsklassenraad is samengesteld uit:

  • de directeur of zijn vervanger, die de toelatingsklassenraad voorzit

  • minstens drie leerkrachten van het betrokken leerjaar

  • eventueel een CLB-medewerker




Begeleidende klassenraad



De begeleidende klassenraad kan een informatieklassenraad, een kernklassenraad, een spoedklassenraad of een attitudeklassenraad zijn.

De begeleidende klassenraad
zorgt voor een regelmatige analyse van zowel leerresultaten, attitudes en desgevallend vastgestelde leermoeilijkheden van de leerling. Ze moeten de meest adequate begeleiding tot gevolg hebben. Daarom opteren we voor het opsplitsen van de begeleidende klassenraad in 4 soorten klassenraden.

  • In een informatieklassenraad wordt informatie over de leerling gegeven aan alle leerkrachten van het betrokken leerjaar. Deze informatie kan gaan over gegevens van een vorige school, familiale gebeurtenissen, medisch dossier, …


  • In een kernklassenraad worden de resultaten van alle leerlingen besproken. Men gaat ook vergelijken met vorige evaluatieperiodes om te zien welke of evolutie er is. Ook de commentaren die via het rapport meegedeeld worden, worden hier besproken. Op die manier communiceren we naar de ouders over de leerresultaten van de leerling.


  • Een spoedklassenraad wordt bijeen geroepen wanneer er zich problemen voordoen bij hoogdringendheid. Alle leerkrachten van het betrokken leerjaar bespreken het probleem, meestal een attitudeprobleem en formuleren een oplossing en/of maatregel die onmiddellijk wordt uitgevoerd en aan de leerling of de klasgroep wordt meegedeeld.


  • In een attitudeklassenraad gaat een delegatie van leerkrachten van het betrokken leerjaar de attitudes van de leerlingen bespreken en koppelen aan de te nemen maatregelen.


Naast de begeleidende functie heeft de begeleidende klassenraad ook een adviserende taak in het licht van de tuchtrechtspleging. Als een tuchtmaatregel de definitieve uitsluiting inhoudt, dient de begeleidende klassenraad eerst advies in te winnen. Bij de daadwerkelijke tuchtrechtspleging dient de begeleidende klassenraad zich steeds te beperken tot de feiten die ter discussie staan.

De directeur en/of het lerarenteam bepalen vrij de frequentie van de vergaderingen van de verschillende soorten begeleidende klassenraad. Met het oog op de voortdurende observatie, de permanente evaluatie en de oriëntering van de leerlingen, is het wenselijk op regelmatige tijdstippen een vergadering te beleggen.

Adviezen en beslissingen, die steeds moeten gemotiveerd zijn, maar ook de vaststellingen van de begeleidende klassenraad, worden aan het leerlingendossier toegevoegd.


De begeleidende klassenraad is  samengesteld uit:

1° ambtshalve stemgerechtigde leden die elk over één stem beschikken :
a) de directeur of zijn vervanger, die de begeleidende klassenraad voorzit;
b) de leden van het onderwijzend personeel die voldoen aan al de volgende voorwaarden :

  • ze verstrekken onderwijs aan de leerling tijdens het schooljaar in kwestie in een bepaald leerjaar, een bepaalde onderwijsvorm en onderverdeling;

  • ze zijn op de datum van de klassenraadvergadering in functie. Van die voorwaarde kan door de voorzitter worden afgeweken voor tijdelijke personeelsleden, met dien verstande dat het aantal stemgerechtigde leden er niet door kan worden uitgebreid;


2° eventueel ambtshalve raadgevende leden, aangewezen door de voorzitter :

  • personeelsleden die in de onderwijsinstelling in kwestie betrekkingen in het ambt van technisch adviseur-coördinator of technisch adviseur bekleden;

  • personeelsleden die in de onderwijsinstelling in kwestie behoren tot het ondersteunend personeel;

  • personeelsleden van de onderwijsinstelling in kwestie of andere personen dan personeelsleden van de onderwijsinstelling in kwestie die bij de psycho-sociale of pedagogische begeleiding van de leerlingen betrokken zijn.



Delibererende klassenraad


De delibererende klassenraad is verplicht op het einde van het schooljaar voor elke regelmatige leerling éénmalig te beslissen over het geslaagd of niet geslaagd zijn voor het geheel van de vorming. Op deze wijze kan aan geen enkele regelmatige leerling de studiebekrachtiging, onder welke vorm dan ook, worden onthouden.

Bij de eindbeoordeling van een leerling worden alleen die elementen in aanmerking genomen die tot het studiedomein behoren. Naast cognitieve doelstellingen maken ook attitudes en vaardigheden deel uit bij de eindbeoordeling. Er moet evenwel een strikte scheiding gewaarborgd worden tussen een disciplinaire beoordeling en een studiebeoordeling.

Om zijn opdracht behoorlijk te vervullen zal de delibererende klassenraad zich laten leiden door concrete gegevens uit het dossier van de leerling. Dit dossier bevat:

  • resultaten van proeven en toetsen die door de leerkrachten werden afgenomen

  • de resultaten van de geïntegreerde proef, ...

  • de beslissingen, vaststellingen en de adviezen van de begeleidende klassenraad


Van de beslissingen van de delibererende klassenraad wordt een proces-verbaal opgemaakt en worden er notulen gehouden. Het proces-verbaal bevat de lijst van de geslaagde en niet-geslaagde leerlingen. De notulen bevatten een synthese van de elementen die tot de beslissingen hebben geleid, waaronder eventueel het resultaat van de stemming. Zowel het proces-verbaal als de notulen worden door de voorzitter en drie leden van de raad ondertekend. De processen-verbaal en de notulen dienen gedurende dertig jaar bewaard.

De delibererende klassenraad is als volgt samengesteld:

1° ambtshalve stemgerechtigde leden die elk over één stem beschikken :
a) de directeur die de delibererende klassenraad voorzit
b) de leden van het onderwijzend personeel die voldoen aan al de volgende voorwaarden:

  • ze hebben onderwijs verstrekt aan de leerling tijdens het schooljaar in kwestie in een bepaald leerjaar, een bepaalde onderwijsvorm en onderverdeling

ze zijn op de deliberatiedatum in functie. Van die voorwaarde kan door de voorzitter worden afgeweken voor tijdelijke personeelsleden, met dien verstande dat het aantal stemgerechtigde leden er niet door kan worden uitgebreid

2° eventueel ambtshalve raadgevende leden, aangewezen door de voorzitter :
a) personeelsleden die in de onderwijsinstelling in kwestie betrekkingen in het ambt van technisch adviseur-coördinator of technisch adviseur bekleden;
b) personeelsleden die in de onderwijsinstelling in kwestie behoren tot het ondersteunend personeel;
c) personeelsleden van de onderwijsinstelling in kwestie of andere personen dan personeelsleden van de onderwijsinstelling in kwestie die bij de psycho-sociale of pedagogische begeleiding van de leerlingen betrokken zijn.

Stemgerechtigde leden zijn verplicht om aan de deliberatie deel te nemen. Hiervan kan alleen worden afgeweken in geval van gewettigde afwezigheid of bewezen overmacht om op de klassenraadvergadering aanwezig te zijn.
De ongewettigde afwezigheid van een stemgerechtigd lid tast de rechtsgeldigheid van de genomen beslissing niet aan.
Een lid dat, op het ogenblik dat de delibererende klassenraad samenkomt, niet langer personeelslid is in de onderwijsinstelling in kwestie, kan niet verplicht worden om deel te nemen aan de vergadering. Bij niet-deelname is het lid gewettigd afwezig.

Geen enkel lid van de delibererende klassenraad mag deelnemen aan enige beslissing betreffende een bloed- of aanverwant tot en met de vierde graad of betreffende een leerling aan wie hij privaatlessen of een schriftelijke cursus heeft gegeven.

In geval tot stemming wordt overgegaan en het resultaat is een staking (= een gelijk aantal pro en contra) van stemmen, dan is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Beslissingen van de delibererende klassenraad hebben voor eenieder een bindend karakter, onverminderd de mogelijkheid voor de inrichtende macht om dergelijke beslissingen door de delibererende klassenraad opnieuw te laten overwegen en de mogelijkheid van de betrokken personen deze beslissingen te betwisten.

Benevens voornoemde "eind"beslissingen, is de delibererende klassenraad ook bevoegd aansluitende adviezen te verstrekken, o.a.:

  • raadgevingen inzake studie- en werkmethoden

  • een waarschuwing voor vak(ken) waaraan het volgend schooljaar extra aandacht dient te worden geschonken

  • concrete individuele suggesties om vastgestelde tekorten of zwakke punten weg te werken

  • suggesties voor het verderzetten van de studies

Adviezen van de delibererende klassenraad zijn niet bindend.



Handvatten bij evalutatie en bekrachtiging van de studie en gerichte commentaren op het rapport in het provinciaal onderwijs Oost-Vlaanderen

handvatten bij deliberatie

 
Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu Hit Counter