Hoofdmenu:
Overeenkomstig de bepalingen van het participatiedecreet van 2 april 2004 moet in elke basis- en secundaire school een schoolraad opgericht worden. Op die manier wil het participatiedecreet een efficiënte en effectieve participatiecultuur op school nastreven.
In het secundair onderwijs wordt de schoolraad samengesteld uit vertegenwoordigers van de volgende geledingen:
de ouders
het personeel
de leerlingen
de lokale gemeenschap
De schoolraad oefent zijn bevoegdheden in principe uit tegenover de inrichtende macht (directeur). Enkel over de algemene organisatie en de werking oefent de raad zijn bevoegdheden rechtstreeks uit tegenover de directeur. De inrichtende macht kan evenwel bevoegdheden overdragen aan de directeur.
De bevoegdheden van de schoolraad zijn drieledig:
Rechten en plichten inzake informatie en communicatie, nl. recht op informatie, op inzage van documenten en het recht om gehoord te worden en een communicatie- en informatieplicht over zijn werking en standpunten
Adviesbevoegdheid: verplicht en facultatief advies. De schoolraad heeft een adviesrecht over het schoolbeleid in ruime zin en meerbepaald over aangelegenheden die de strekking en het project van de school bepalen of over eerder algemene beleidslijnen.
Overlegbevoegdheid op eigen initiatief of op vraag van de inrichtende macht. Het gaat hier over materies die concreter zijn en een reële impact hebben op het dagdagelijkse leven in de school. Deze concrete werkingsregelen vereisen dan ook een effectief debat waarin de voorstellen kunnen worden bijgeschaafd
Een opsomming van de bevoegdheden vindt u in de vorm van een agenda.
Samenstelling van de schoolraad
Vertegenwoordiging van de ouders
Vertegenwoordiging van het personeel
Vertegenwoordiging van de leerlingen
Vertegenwoordiging van de lokale gemeenschap