Visie - Schoolbeleidsplan PIVA Oudenaarde

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Visie

Processen > GOK cyclus II (2011-2014)




PIVA is al jaren een begrip binnen het beroepssecundair onderwijs en in de kapperswereld. Zoals elke school willen wij onze eigenheid blijvend vorm geven en bewaken. Wij opteren voor een imagoversterking bij tevreden leerlingen, ouders en derden door het behalen van resultaten voor geleverde diensten. PIVA wil leerlingen en hun ouders goed inlichten over de beroepsmogelijkheden die onze studierichtingen bieden, in functie van een later beroepsleven.

We vertrekken van de fundamentele stelling dat alle jongeren recht hebben op degelijk onderwijs waarbij ze dezelfde rechten en kansen hebben en krijgen om te slagen in hun schoolloopbaan.
We willen als school het belang onderstrepen van kwaliteitsvol onderwijs, met de klemtoon op een harmonische en totale ontwikkeling. Vanuit het streven naar gelijke kansen voor eenieder,  wil de school oog hebben voor het welbevinden van de leerlingen en het personeel. We vinden het bovendien belangrijk dat onze school een positief en veilig ontwikkelingsklimaat biedt met een dynamisch schoolteam en een open communicatie tussen schoolteam, ouders en leerlingen.

De school is als leer– en leefgemeenschap de ontmoetingsplaats om dagelijks de diversiteit van de samenleving te ervaren zoals sociale herkomst, levensbeschouwing, gezinssamenstelling, autochtoon of allochtoon, cultuur, talenten, interesses, omgaan met elkaar, e.d.

Een goede samenwerking tussen leerlingen, ouders en personeel  van de school is een noodzakelijke voorwaarde voor een vlot functioneren. Het PIVA wil een school zijn waar eenieder zich goed voelt. Waar leerkrachten, leerlingen en ouders zich gerespecteerd voelen als persoon.

Ouders,  leerlingen en leerkrachten willen duidelijkheid over wat kan en niet kan. Vanuit wederzijds respect zal op deze school via inspraak blijven gesleuteld worden aan afspraken.

PIVA heeft oog voor de totale en continue persoonlijkheidsontwikkeling van de jongere. Dit betekent dat we elke jongere maximale ontplooiingskansen geven. Wij proberen een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling en ondersteuning van het sociaal functioneren van onze leerlingen. Sociaal functioneren veronderstelt een aantal inzichten, vaardigheden en attitudes die jongeren gaandeweg verwerven. Dat doen ze in belangrijke mate op basis van hun ervaringen thuis, in familiekring, de buurt, de leeftijdsgroep waar ze deel van uitmaken. Maar een belangrijke rol spelen ook de ervaringen die ze op doen in de klas in de ruimere context van de school.

 
Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu Hit Counter