Hoofdmenu:
PIVA maakt naast MS en KA AVELGEM, KA OUDENAARDE, KA-IPB RONSE deel uit van Scholengemeenschap Avelgem - Oudenaarde - Ronse (112193).
PIVA maakt ook deel uit van de scholengroep gezondheidsbeleid "Vlaamse Ardennen".
De scholengroep streeft naar maximale, gelijke onderwijskansen. Elke leerling is een unieke persoonlijkheid met specifieke interesses en ambities en moet zich intellectueel en creatief kunnen ontplooien.
Elke school van de scholengroep vormt verdraagzame, respectvolle, positief kritische, mondige, verantwoordelijke, geëngageerde, creatieve, zelfstandige, sociale en leergierige persoonlijkheden met de nodige kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes voor een gezonde leefstijl met respect voor zichzelf en anderen.
Werken aan de ontwikkeling van elke persoonlijkheid, aan harmonie in diversiteit en aan verantwoordelijkheid ten aanzien van anderen, daarvoor engageren alle personeelsleden van SGR21 zich. Vanuit deze visie hebben de verschillende scholen aandacht voor verschillende gezondheidsthema’s, vertaald in concrete doelstellingen.
Veiligheid, hygiëne en eerste hulp
Doelstellingen:
leerlingen gaan naar school in een net gebouw met gezonde lucht
hebben een goede (lichaams)hygiëne
gaan naar school in een veilig gebouw
maken gebruik van ergonomisch materiaal en methoden
schatten de gevolgen van hun eigen (on)veilig gedrag goed in
leven op school veiligheidsvoorschriften en –regels na
gaan naar school in een verkeersveilige omgeving
verplaatsen zich bewust op een veilige manier
passen de basisvaardigheden van eerste hulp toe
Gezonde voeding en dranken
Doelstellingen:
leerlingen eten op school een evenwichtig middagmaal
gaan op school evenwichtig om met tussendoortjes
leren bewust evenwichtig met voeding omgaan
gaan op school evenwichtig om met dranken
drinken op school voldoende water
kunnen op elk moment naar het toilet gaan
zijn weerbaar tegen invloeden van reclame en omgeving
Beweging
Doelstellingen:
leerlingen bewegen meer tijdens de schooluren
bewegen meer na de schooluren
kunnen vlot gebruikmaken van een degelijke infrastructuur en materialen
beseffen het belang van voldoende beweging en de relatie met andere gezondheidsfactoren
bewegen op een verantwoorde manier
Middelengebruik
Doelstellingen:
leerlingen en personeel roken niet
het schoolterrein en personeel begeleiden bij het stoppen met roken
zijn weerbaar tegen invloeden uit de media en hun omgeving
kunnen verstandig omgaan met middelen, medicatie, gokspellen en ontspanningsmogelijkheden
Persoonlijkheidsontwikkeling
Doelstellingen:
leerlingen ontplooien op school hun creativiteit
kennen op school succes ervaringen
ontwikkelen een eigen visie op de wereld en uiten die op een gepaste wijze
uiten hun zelfwaardegevoel
gaan op een positieve wijze met kritiek om
uiten zich positief kritisch
Stress en emoties
Doelstellingen:
leerlingen kunnen op een adequate manier omgaan met stress, emoties en problemen
kunnen omgaan met lichamelijke en sociaal-emotionele veranderingen
kunnen rekenen op leerkrachten die vroegtijdig signalen van problemen ondervangen en weten naar wie door te verwijzen
weten bij wie ze terecht kunnen met zorgvragen
gaan naar een school met een stressreducerende aanpak
Sociale relaties
Doelstellingen:
leerlingen gaan respectvol om met elke mens
kunnen adequaat in groep en sociaal functioneren
kunnen omgaan met afspraken, normen en kennen grenzen
kunnen zich dienstvaardig en dankbaar opstellen
kunnen omgaan met conflicten en gepast reageren
hanteren een fairplay en kunnen omgaan met verliezen
engageren zich voor hulpacties
Relationele en seksuele vorming
Doelstellingen:
leerlingen gaan gepast om met vriendschap, verliefdheid, seksuele gevoelens en identiteit
kunnen een eigen mening vormen op basis van maatschappelijke aspecten van relaties en seksualiteit
beschikken over vaardigheden om respectvolle relaties te ontwikkelen
zijn weerbaar tegen invloeden uit de media en omgeving
die tot een specifieke doelgroep behoren (allochtonen, kansengroepen, handicap) kunnen rekenen op een specifieke aanpak
weten waar ze terecht kunnen met vragen en problemen
weten hoe ze op een veilige en respectvolle manier hun seksualiteit kunnen beleven