Algemene doelstellingen - Schoolbeleidsplan PIVA Oudenaarde

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Algemene doelstellingen

Processen > Ontwikkelingsbegeleiding > Gezondheidsbeleid




PIVA maakt naast  MS en KA AVELGEM,  KA OUDENAARDE,  KA-IPB RONSE deel uit van Scholengemeenschap Avelgem - Oudenaarde - Ronse (112193).

PIVA maakt ook deel uit van de scholengroep gezondheidsbeleid "Vlaamse Ardennen".

De scholengroep streeft naar maximale, gelijke onderwijskansen. Elke leerling is een unieke persoonlijkheid met specifieke interesses en ambities en moet zich intellectueel en creatief kunnen ontplooien.
Elke school van de scholengroep vormt verdraagzame, respectvolle, positief kritische, mondige, verantwoordelijke, geëngageerde, creatieve, zelfstandige, sociale en leergierige persoonlijkheden met de nodige kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes voor een gezonde leefstijl met respect voor zichzelf en anderen.
Werken aan de ontwikkeling van elke persoonlijkheid, aan harmonie in diversiteit en aan verantwoordelijkheid ten aanzien van anderen, daarvoor engageren alle personeelsleden van SGR21 zich. Vanuit deze visie hebben de verschillende scholen aandacht voor verschillende gezondheidsthema’s, vertaald in concrete doelstellingen.


Veiligheid, hygiëne en eerste hulp

Doelstellingen:

  • leerlingen gaan naar school in een net gebouw met gezonde lucht

  • hebben een goede (lichaams)hygiëne

  • gaan naar school in een veilig gebouw

  • maken gebruik van ergonomisch materiaal en methoden

  • schatten de gevolgen van hun eigen (on)veilig gedrag goed in

  • leven op school veiligheidsvoorschriften en –regels na

  • gaan naar school in een verkeersveilige omgeving

  • verplaatsen zich bewust op een veilige manier

  • passen de basisvaardigheden van eerste hulp toe



Gezonde voeding en dranken

Doelstellingen:

  • leerlingen eten op school een evenwichtig middagmaal

  • gaan op school evenwichtig om met tussendoortjes

  • leren bewust evenwichtig met voeding omgaan

  • gaan op school evenwichtig om met dranken

  • drinken op school voldoende water

  • kunnen op elk moment naar het toilet gaan

  • zijn weerbaar tegen invloeden van reclame en omgeving



Beweging

Doelstellingen:

  • leerlingen bewegen meer tijdens de schooluren

  • bewegen meer na de schooluren

  • kunnen vlot gebruikmaken van een degelijke infrastructuur en materialen

  • beseffen het belang van voldoende beweging en de relatie met andere gezondheidsfactoren

  • bewegen op een verantwoorde manier



Middelengebruik

Doelstellingen:

  • leerlingen en personeel roken niet

  • het schoolterrein en personeel begeleiden bij het stoppen met roken

  • zijn weerbaar tegen invloeden uit de media en hun omgeving

  • kunnen verstandig omgaan met middelen, medicatie, gokspellen en ontspanningsmogelijkheden



Persoonlijkheidsontwikkeling

Doelstellingen:

  • leerlingen ontplooien op school hun creativiteit

  • kennen op school succes ervaringen

  • ontwikkelen een eigen visie op de wereld en uiten die op een gepaste wijze

  • uiten hun zelfwaardegevoel

  • gaan op een positieve wijze met kritiek om

  • uiten zich positief kritisch



Stress en emoties

Doelstellingen:

  • leerlingen kunnen op een adequate manier omgaan met stress, emoties en problemen

  • kunnen omgaan met lichamelijke en sociaal-emotionele veranderingen

  • kunnen rekenen op leerkrachten die vroegtijdig signalen van problemen ondervangen en weten naar wie door te verwijzen

  • weten bij wie ze terecht kunnen met zorgvragen

  • gaan naar een school met een stressreducerende aanpak



Sociale relaties

Doelstellingen:

  • leerlingen gaan respectvol om met elke mens

  • kunnen adequaat in groep en sociaal functioneren

  • kunnen omgaan met afspraken, normen en kennen grenzen

  • kunnen zich dienstvaardig en dankbaar opstellen

  • kunnen omgaan met conflicten en gepast reageren

  • hanteren een fairplay en kunnen omgaan met verliezen

  • engageren zich voor hulpacties



Relationele en seksuele vorming

Doelstellingen:

  • leerlingen gaan gepast om met vriendschap, verliefdheid, seksuele gevoelens en identiteit

  • kunnen een eigen mening vormen op basis van maatschappelijke aspecten van relaties en seksualiteit

  • beschikken over vaardigheden om respectvolle relaties te ontwikkelen

  • zijn weerbaar tegen invloeden uit de media en omgeving

  • die tot een specifieke doelgroep behoren (allochtonen, kansengroepen, handicap) kunnen rekenen op een specifieke aanpak

  • weten waar ze terecht kunnen met vragen en problemen

  • weten hoe ze op een veilige en respectvolle manier hun seksualiteit kunnen beleven

 
Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu Hit Counter