Leerlingvolgsysteem - Schoolbeleidsplan PIVA Oudenaarde

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Leerlingvolgsysteem

Medewerkers > Personeel > Praktische richtlijnen lkr


Permanente evaluatie

De leerlingen worden permanent geëvalueerd op twee terreinen:

  • Het kennen en het kunnen (cognitieve en vaardigheden): 80%

  • Het zijn (attitudes): 20%


Klassenraden

Gedurende een schooljaar zijn er drie kernklassenraden. Tijdens de kernklassenraden bespreken directie, technisch adviseur coördinator, opvoeder, pedagogisch jaarverantwoordelijke en leerkracht studiebegeleiding de evolutie van de punten van de leerlingen.
Gedurende een schooljaar zijn er twee begeleidende klassenraden
, twee attitudeklassenraden en één delibererende klassenraad. Tijdens de begeleidende en delibererende klassenraden bespreken directie, technisch adviseur coördinator, opvoeders, pedagogisch jaarverantwoordelijke, leerkracht studiebegeleiding en alle leerkrachten van de betreffende klas de evolutie van de punten van de leerlingen.
Hier wordt een advies geformuleerd met eventuele remediëring: inhaallessen, remediëringstaak, gesprek met de ouders, vakantietaak, ...
In de attitudeklassenraden wordt de houding van de leerlingen besproken door een afvaardiging van de directie, technisch adviseur coördinator, opvoeders, pedagogisch jaarverantwoordelijke, leerkracht studiebegeleiding en alle leerkrachten van de betreffende klas.

Rapporten

Per schooljaar zijn er zes rapporten die de punten bespreken en twee rapporten die de attitudes bespreken.
Elke leerkracht krijgt een persoonlijke account om de punten in te vullen via het rapportprogramma. Er wordt enkel een totaalpunt ingebracht, verrekend volgens het aantal lesuren (1 lesuur = 20 punten).
De data van punten inschrijven gebeurt in de week voorafgaand aan de klassenraad. De data van de klassenraden zijn terug te vinden op de activiteitenlijst (leerplatform). Naast het invullen van de punten moet elke leerkracht ook het al of niet hebben van tekorten, opmerkingen en andere doorsturen via het tekortenformulier (leerplatform) aan de pedagogische jaarverantwoordelijke.
Bv. pjv1@piva-oudenaarde.be; pjv2@piva-oudenaarde.be; ...
De pedagogische jaarverantwoordelijke zorgt voor de bundeling van de commentaren op het rapport.

Oudercontact

Er is een algemeen oudercontact in het eerste trimester; een oudercontact op uitnodiging vóór de kerstvakantie en één vóór de paasvakantie.

Zorgfiche
Als er zich studie-, attitude- of andere problemen voordoen met een leerling worden deze gemeld aan de GOK-verantwoordelijke via de zorgfiche (leerplatform). Het ingevulde formulier wordt naar opvoeders@piva-oudenaarde.be gestuurd.

Inhaalles
Als er zich studieproblemen voordoen in de 1ste graad vraagt men inhaallessen aan via het inhaalles formulier (leerplatform).
Achterstand of tekorten voor praktijk in de 2de graad en het 1ste jaar van de 3de graad kunnen bijgewerkt worden in de inhaallessen.
De vakleerkracht vraagt de lessen aan via het geijkte formulier.
Formulieren worden doorgestuurd naar de verantwoordelijke van de inhaallessen (inhaalles@piva-oudenaarde.be).

Remediërings- en vakantietaak
Wanneer een leerling niet voldoet kan de vakleerkracht beslissen om een remediëringstaak te geven. Dit wordt meegedeeld bij de uitreiking van het rapport. De taak wordt op afgesproken datum ingediend.
Een vakantietaak wordt gegeven na de delibererende klassenraad wanneer een leerling onvoldoende de eindtermen heeft bereikt.
De taak wordt afgegeven op de eerste schooldag van het daaropvolgende schooljaar.

 
Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu Hit Counter