Implementatie op school - Schoolbeleidsplan PIVA Oudenaarde

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Implementatie op school

Processen > Ontwikkelingsbegeleiding > VOETen




De school concretiseert de werking rond vakoverschrijdende ontwikkelingsdoelen / eindtermen door:

Projectwerking

Projecten zijn een instrument om samen met collega’s vakoverschrijdend te werken en dit volgens de prioriteiten van de school. Ontwikkelingsdoelen voor de 1 graad en eindtermen van de 2 en 3 graad worden zowel vakgebonden als vakoverschrijdend nagestreefd.
De leerlingen moeten tijdens de projectweken ‘positieve’ ervaringen opdoen. Leerlingen worden beloond voor hun inspanningen via evaluatie.


Wat bieden projecten?

  • door de inhoud het verwerven van waarden en attitudes, vakoverschrijdende vaardigheden, kennis

  • beter motiveren van de leerlingen

  • aanknopingspunten bieden met de leerwereld van de leerlingen

  • een brug slaan tussen school en maatschappij

  • culturele en persoonlijkheidsvorming

  • rekening houden met de gehele persoonlijkheid

  • opdoen van positieve ervaringen

  • continue opvolging en beoordeling van attitudes

  • evalueren van representatieve doelstellingen



Themadagen


Tijdens een aantal themadagen wordt in de loop van het schooljaar aan de voorbereiding van de wedstrijden gewerkt. Ook vakoverschrijdende themadagen worden georganiseerd.


Leeruitstappen

Via leeruitstappen proberen we de op het PIVA traditionele kleine kloof tussen AV en PV te dichten.
Een blik op de activiteitenkalender bewijst dat een aantal activiteiten georganiseerd door de leerkrachten AV niet totaal vreemd zijn aan wat gebeurt in PV en TV en vice versa.
Steeds zal de initiatiefnemende leerkracht via overleg aan de leeruitstap een zo ruim mogelijk kader geven.
Dit heeft een positief effect op de houding van de leerlingen tijdens de voorbereiding van de uitstap, de uitstap zelf en bij de nabespreking.
Elke leeruitstap wordt geëvalueerd en de resultaten en de evaluatie komen ter sprake in de personeelsvergaderingen.


Internationalisering


Contacten zoeken, uitbouwen en in stand houden, met kappersscholen in het buitenland kan  niet zonder dat de grenzen van de vakken wegvallen.

Internationalisering heeft bij ons steeds een dubbel doel:

  • ontdekken van andere culturen, levenswijzen en talen (inbreng AV-vakken)

  • verkennen van scholen met hetzelfde onderwijstype, waarbij spontane uitwisseling van ‘stiel’-informatie prioritair is (PV/TV vakken)


Leerkrachten op hun beurt vinden elkaar in hun streven om motivatie, zowel bij de leerlingen als bij hen zelf hoog te houden.


Vakken

In samenwerking met de TV/PV leraren is een document ontwikkeld per graad waarin de concrete invulling van een reeks VOET specifiek voor de praktijk wordt uitgewerkt. Jaarlijks worden deze documenten bijgestuurd tijdens een vakvergadering.
Tijdens het overleg over wat er in de klas/school aan VOET werking gebeurt, kan er dan gepraat worden over de aanpak om deze doelstellingen bij de leerlingen na te streven. Bijvoorbeeld op welke sociale vaardigheden legt de school nadruk? Hoe wil de school hieraan werken? Hoe weet de school dat deze werking op een goede manier gerealiseerd wordt? Hoe kan het initiatief bijgestuurd worden?

PAV leraren integreren een reeks VOET in de lespraktijk. Tussen de PAV leraren vindt regelmatig (jaarlijks) vakoverleg plaats over de VOET die aan bod komen.

Ook andere leraren Algemene Vakken (zoals Levensbeschouwelijke vakken, Lichamelijke Opvoeding, …) leveren een belangrijke bijdrage in de VOET werking. Zij overleggen jaarlijks tijdens vakvergaderingen hoe zij aan de VOET werken.




Voor meer informatie kan u terercht bij volgende informatiebronnen.


VOET@2010 - Nieuwe vakoverschrijdende eindtermen voor het secundair onderwijs


VOET 2010 in 20 vragen



 
Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu Hit Counter