Hoofdmenu:
Tips om moeilijke klassituaties te vermijden
Laat je les evolueren in een herkenbaar vast stramien dat je niet laat verstoren. Vb. jassen afdoen, iedereen zitten, invullen agenda, aankondiging lesonderwerp…
Kondig vooraf aan hoe de les zal verlopen
Spreek een duidelijke taal op leerlingenmaat. Korte zinnen, juiste terminologie
Zie er niet tegenop veel te herhalen
Wees geduldig
Ga niet onnodig je stem verheffen, maar vraag rustig om stilte
Laat je niet verleiden tot persoonlijke discussies, maar tracht elke vraag te beantwoorden
Stel noch jezelf, noch één van de leerling tot voorbeeld
Neem tijd om de les te evalueren met de leerlingen. Maak hier gebruik van, om op een kalme, tactvolle manier de positieve en de negatieve houding van de leerlingen te bespreken
Welke fouten maken ze?
Wat verwacht je?
Wat is het aandachtspunt?
Laat leerlingen punten verdienen, zeg hen op voorhand welk attitudepunt je zal beoordelen
Gun jezelf bedenktijd bij het geven van een sanctie
Houd van je leerlingen
Welke acties kan je ondernemen bij moeilijke klassituaties?
Vraag aandacht, noem leerlingen zonder irritatie bij de naam en duid zo gedetailleerd mogelijk aan wat je ziet (hoort) misgaan
Koppel daaraan wat je van hen verwacht. Maak afspraken
Herhaal nog eens wat je in je les niet wenst
Geef ik-boodschappen
Geef de leerlingen het gevoel dat je hen corrigeert en niet bestraft
Reageer niet bij vermoedens
Wat als leerlingen niet tot inkeer komen?
Evaluatie op het einde van de les
Neem een moeilijke leerling even ter zijde en herhaal wat je zag, wat je verwacht en wat je niet meer wil
Maak hiervan een nota in de agenda van de leerling (ook best apart en buiten de les)
Wat als de leerling de agenda niet bij heeft of weigert af te geven?
Maak de nota kort: wat je zag, wat je verlangt, wat je niet meer wil…. Geef dit door aan de pedagogische jaarverantwoordelijke die het in de agenda zal schrijven.
Meld dit aan de GOK-verantwoordelijke of opvoeder die contact zal opnemen met de ouders
Wat met leerlingen met een leerachterstand of tekortkomingen in de praktijklessen?
Meld dit schriftelijk zo vlug mogelijk aan de GOK-verantwoordelijke
Wat met leerlingen die agressief zijn, vandalisme plegen, stelen, pesten, opruien?
Meld dit schriftelijk aan de opvoeders en/of directie