Tips bij moeilijke klassituaties - Schoolbeleidsplan PIVA Oudenaarde

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Tips bij moeilijke klassituaties

Processen > Pedagogisch-didactisch




Tips om moeilijke klassituaties te vermijden


  • Laat je les evolueren in een herkenbaar vast stramien dat je niet laat verstoren. Vb. jassen afdoen, iedereen zitten, invullen agenda, aankondiging lesonderwerp…

  • Kondig vooraf aan hoe de les zal verlopen

  • Spreek een duidelijke taal op leerlingenmaat. Korte zinnen, juiste terminologie

  • Zie er niet tegenop veel te herhalen

  • Wees geduldig

  • Ga niet onnodig je stem verheffen, maar vraag rustig om stilte

  • Laat je niet verleiden tot persoonlijke discussies, maar tracht elke vraag te beantwoorden

  • Stel noch jezelf, noch één van de leerling tot voorbeeld

  • Neem tijd om de les te evalueren met de leerlingen. Maak hier gebruik van, om op een kalme, tactvolle manier de positieve en de negatieve houding van de leerlingen te bespreken

  • Welke fouten maken ze?

  • Wat verwacht je?

  • Wat is het aandachtspunt?

  • Laat leerlingen punten verdienen, zeg hen op voorhand welk attitudepunt je zal beoordelen

  • Gun jezelf bedenktijd bij het geven van een sanctie

  • Houd van je leerlingen



Welke acties kan je ondernemen bij moeilijke klassituaties?


  • Vraag aandacht, noem leerlingen zonder irritatie bij de naam en duid zo gedetailleerd mogelijk aan wat je ziet (hoort) misgaan

  • Koppel daaraan wat je van hen verwacht. Maak afspraken

  • Herhaal nog eens wat je in je les niet wenst

  • Geef ik-boodschappen

  • Geef de leerlingen het gevoel dat je hen corrigeert en niet bestraft

  • Reageer niet bij vermoedens



Wat als leerlingen niet tot inkeer komen?


  • Evaluatie op het einde van de les

  • Neem een moeilijke leerling even ter zijde en herhaal wat je zag, wat je verwacht en wat je niet meer wil

  • Maak hiervan een nota in de agenda van de leerling (ook best apart en buiten de les)



Wat als de leerling de agenda niet bij heeft of weigert af te geven?


  • Maak de nota kort: wat je zag, wat je verlangt, wat je niet meer wil…. Geef dit door aan de pedagogische jaarverantwoordelijke die het in de agenda zal schrijven.

  • Meld dit aan de GOK-verantwoordelijke of opvoeder die contact zal opnemen met de ouders



Wat met leerlingen met een leerachterstand of tekortkomingen in de praktijklessen?


  • Meld dit schriftelijk zo vlug mogelijk aan de GOK-verantwoordelijke



Wat met leerlingen die agressief zijn, vandalisme plegen, stelen, pesten, opruien?


  • Meld dit schriftelijk aan de opvoeders en/of directie


 
Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu Hit Counter