Hoofdmenu:
Via ICT komt een massa informatie op ons af. Met informatie bedoelen we beschikbare gegevens, al dan niet gestructureerd. Het adequaat omgaan met informatie om problemen op te lossen of nieuwe informatie te genereren, zowel op individueel vlak als in een maatschappelijke context, leidt tot meer kennis. Daarom kan onze samenleving getypeerd worden als een informatie- en kennismaatschappij.
In de huidige informatie- en kennismaatschappij merken we een nieuw soort van kansarmoede op die zich steeds verder ontwikkelt. Er zijn daarin verschillende oorzaken te definiëren die elk op een andere manier om oplossingen vragen.
sommigen hebben geen toegang tot de technologie en de bijbehorende informatie
anderen beschikken niet over de nodige kennis, vaardigheden om de informatie te verwerven
nog anderen beschikken niet over de nodige kennis, vaardigheden en attitudes om die informatie te verwerken
onderwijs wordt meer dan ooit een bepalende factor voor o.a. kans op werk, loopbaanmogelijkheden e.d.
levenslang leren dringt zich op om de snelle evolutie te kunnen bijbenen
ICT is enerzijds een individueel gebeuren maar biedt anderzijds ruime mogelijkheden en kansen tot interactie met anderen dichtbij en veraf.
In het licht van de explosieve toename van informatie kan het doel van het onderwijs er zeker niet in bestaan bij leerlingen de opname van kant-en-klare kennis en procedures na te streven. We zullen bij leerlingen eerder de vaardigheid moeten ontwikkelen tot het vlot verwerven van informatie, om te leren leren en om probleemoplossend te denken.
ICT biedt heel wat kansen om zelfstandig informatie te raadplegen. Dit platform biedt ons ook heel wat mogelijkheden om onder andere via communiceren met anderen de informatie te verwerken tot bruikbare bouwstenen voor het oplossen van concrete problemen. Hier kunnen we ICT dus zien als een hefboom om onderwijsdoelstellingen te realiseren.
Het is een uitdaging voor ons schoolteam om de leeromgeving dermate te organiseren dat de leerlingen de nodige vaardigheden ontwikkelen bij het gebruik van ICT.
Cfr. http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/publicaties/voet/voet2010.pdf
Attitudes:
de leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren
de leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier
Zelfstandig:
de leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving
de leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving
Creatief:
de leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven
Informatie en communicatie:
de leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren
de leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen
de leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren
Het gebruik van ICT op school is dus een maatschappelijke en pedagogisch-didactische vanzelfsprekendheid om de toekomst voor onze leerlingen te kunnen funderen. Dit betekent dat wij als school de keuze maken om bij de leerlingen inzake ICT een voldoende brede basis na te streven die kennis, vaardigheden en attitudes omvat.
Deze keuze betekent dat wij binnen elke leerlingengroep het functioneel gebruik van ICT-toepassingen met een pedagogisch-didactische inslag nastreven, zonder voorlopig expliciet een specifieke ICT-leergang in te bouwen. Deze pedagogisch-didactische ICT-toepassingen hebben binnen onze visie steeds een onderwijsondersteunende rol bij het leerproces. De leerkracht blijft hierbij de spilfiguur. De leerkrachtenrol zal wijzigen naargelang het gebruik van ICT als informatiebron, als middel tot taakuitvoering en als communicatiekanaal.
Wij stellen als team dat we ICT proberen te integreren in het volledige onderwijsgebeuren.
De rol van ICT-coördinator bestaat in het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en leerlingen) moet leiden tot een verantwoord gebruik van ICT in de schoolpraktijk.
Hij neemt deeltaken op zich (begeleiden, coachen) ten gunste van het leerproces (veranderingsproces) van leraren en leerlingen op het vlak van:
inhouden
bijhouden van ontwikkelingen op gebied van ICT en onderwijs
informatie geven, voorstellen doen waar ICT binnen de leergebieden kan worden geïntegreerd
beoordelen van educatieve software
adviseren van leraren bij de keuze van educatieve software
vlot kunnen omgaan met de pakketten die op school in gebruik zijn: tekstverwerker, rekenblad, database, ...
demo's geven over ICT
stimuleren van leraren om ICT in de lessen te integreren
op de hoogte zijn van mogelijke nascholing en uitwisselen van deskundigheid
ontwikkelen en bijhouden van de website van de school
beleid
In overleg met directie en het schoolteam
het ICT-beleidsplan voorbereiden, uitwerken en aanvullen
adviezen uitbrengen over de gewenste inzet en implementatie van ICT
deelnemen aan vergaderingen
plannen en bewaken van de uitvoering van het ICT-beleid
organisatie
leidinggeven aan bepaalde stuurgroepen
initiëren, begeleiden en coördineren van ICT-projecten
coachen en ondersteunen van leraren bij het gebruiken van programmatuur
omgaan met problemen en weerstanden
techniek
inventariseren van hard- en software in de school
inventariseren van wensen en eisen voor infrastructuur
voorstellen doen en adviezen geven voor de aanschaf van hard- en software
kiezen en bewaken van een goed beveiligingssysteem
installatie en onderhoud van apparatuur en programmatuur, formuleren en oplossen van moeilijker technische problemen in samenspraak met leveranciers, technici, technische dienst, ouders, externen
communicatie
in staat zijn om kennis aan anderen over te dragen zodat er een efficiënte informatiedoorstroming ontstaat
fungeren als gesprekspartner van schoolleiding, schoolteam, ICT-leveranciers, ...
verzamelen, interpreteren en verspreiden van informatie
voorbereiden van voorlichtingsbijeenkomsten en besprekingen
ICT toepassingen op school
ICT heeft vele toepassingsgebieden. We groeperen de toepassingen in twee hoofdcategorieën:
Schoolorganisatorische toepassingen
Het gaat hier voornamelijk over de administratieve functies die door ICT kunnen worden vereenvoudigd: taken als planning, volgsystemen, rapportering en schooladministratie en –communicatie.
Pedagogisch-didactische toepassingen
Hieronder vallen alle toepassingen die met de didactische praktijk te maken hebben. We spreken over integrerend ICT-gebruik als de leerlingen daadwerkelijk omgaan met ICT tijdens hun leerproces op pc en tablets.