Hoofdmenu:
Definitie en algemene doelstellingen
De geïntegreerde proef (GIP) is een proef waar beroepsvaardigheden, manuele vaardigheden, algemene kennis en communicatievaardigheden evenwichtig en aangepast aan de studierichting aan bod komen.
De GIP is een unieke aanleiding om in een realistisch kader beroepsvaardigheden geïntegreerd aan te leren en dit gedurende een heel schooljaar.
Vakken van het specifiek gedeelte van de opleiding, die de studierichting bepalen, worden betrokken bij de opstelling en organisatie van de GIP, met de klemtoon op het vakoverschrijdend karakter. Net omwille van dit vakoverschrijdend karakter krijgt de proef de naam geïntegreerde proef.
De GIP is één van de elementen waardoor de deliberende klassenraad zich zal laten leiden.
Doel
gestructureerd mondeling en schriftelijk rapporteren en vragen beantwoorden
geleidelijk complexere taken uitvoeren waarin verschillende deelvaardigheden aan bod komen
Organisatieverplichting
In het 2de en 3de leerjaar van de derde graad zal een geïntegreerde proef worden georganiseerd. Deelname is verplicht.
Kennis en vaardigheden uit de vakken van de basisvorming kunnen eveneens nodig zijn voor het realiseren van de gip.
Jury
De jury is samengesteld uit leraren van alle vakken die in de GIP geïntegreerd zijn, externe deskundigen binnen en buiten het studiegebied en de TAC. Het aantal externen mag het aantal leraren niet overschrijden. Hun taak bestaat erin om in samenspraak de proces- en productevaluatie te beoordelen.
Inhoud
heeft betrekking op het profiel van de betrokken studierichting en de overeenstemmende beroepsopleidingsprofielen
heeft betrekking op de einddoelstellingen van de betrokken studierichting
streeft naar de integratie van verschillende vakken
evalueert kennis, vaardigheden en vakgerichte attitudes
De GIP bestaat uit een procesfase en een productrealisatie en daardoor is een zorgvuldige planning en spreiding over het schooljaar noodzakelijk.
De leerlingen krijgen de kans om tijdens een mondelinge proef hun werk voor te stellen, toe te lichten en te verdedigen voor de jury.
Uitvoering
Aan de leerling (en de ouders) wordt een GIP-rooster meegedeeld:
opdracht
leerkrachten
coördinator
klasgroep
vakken
jury
datum
lokaal
Deze informatie is terug te vinden op Smartschool.
Evaluatie
De GIP wordt beoordeeld door de jury. Een beoordeling dient te vertrekken vanuit duidelijke en operationele doelstellingen. Zowel het proces als het product moeten op een zo objectief mogelijke manier beoordeeld worden. De beoordeling steunt altijd op een vaardigheids- en werkanalyse die het verloop, de verantwoording en de criteria weergeeft van de opdracht.
Proces- en productgericht beoordelen kan vier aspecten omvatten:
kennis
manuele vaardigheden
praktijkattitudes
de uitvoeringstijd
Zowel de beoordelingscriteria als de eindbeoordeling van de GIP wordt aan de leerlingen meegedeeld.
De resultaten van de GIP vormen één van de verplichte elementen waardoor de delibererende klassenraad zich moet laten leiden.