Degelijk onderwijs - Schoolbeleidsplan PIVA Oudenaarde

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Degelijk onderwijs

Beleid en strategie > Schoolvisie






We vertrekken van de fundamentele stelling dat alle jongeren recht hebben op degelijk onderwijs waarbij ze dezelfde rechten en kansen hebben en krijgen om te slagen in hun schoolloopbaan. Een voorname bekommernis van onze school is dat we ervoor moeten zorgen dat er zoveel mogelijk vakbekwame en gekwalificeerde leerlingen op de arbeidsmarkt komen.

De overheid legt elke school strikt omschreven ontwikkelingsdoelen en eindtermen op. Dit zijn minimum doelstellingen waar de school moet aan voldoen. De school verbindt zich er op haar beurt toe om deze opdracht met de grootste deskundigheid tot een goed einde te brengen.




Iedere "klant" wordt ons persoonlijk visitekaartje!

  

Om degelijk onderwijs te kunnen verschaffen, is het dan ook noodzakelijk om "degelijk" te omschrijven. Dit is best te doen door enkele synoniemen te geven voor het veelomvattende begrip: behoorlijk, betrouwbaar, doordacht, duurzaam, gedreven, ernstig, goed, grondig, proefondervindelijk, solide, stevig, up-to-date en deskundig. We streven dus naar een school waar kwaliteitsonderwijs voorop staat en waar óók mensen belangrijk zijn. PIVA Oudenaarde opteert ervoor om zich te profileren als een dynamische school met oog voor kwaliteit, deskundigheid en permanente verbetering van onderwijskwaliteit.

Naast enkele algemene en technische vakken biedt de school een waaier van praktijkvakken aan om de leerlingen kennis te laten maken met de nieuwste technieken en methoden. De stages buiten de school en de vele demonstraties zijn een goede voorbereiding naar het echte beroepsleven toe.  Jongeren moeten leren hun talenten en hun eigen mogelijkheden te ontdekken. Zo kunnen ze uitgroeien tot persoonlijkheden, die kritisch kunnen staan tegenover de hen omringende werkelijkheid. Het dynamisch enthousiaste team van leerkrachten probeert dagelijks om de leerstof op een aangename pedagogische en didactische wijze door te geven aan de leerlingen. Het PIVA wil zich tevens engageren om jonge mensen op te voeden tot volwassen personen door in een correct en warm klas- en schoolklimaat oog te hebben voor de zorg van elk individu. Het PIVA wil zich profileren als een innoverende school met oog voor kwaliteit, deskundigheid en permanente verbetering van onderwijskwaliteit.

PIVA heeft, binnen dit onderwijsgebeuren, oog voor de totale en continue persoonlijkheidsontwikkeling van de jongere. Dit betekent dat we elke jongere maximale ontplooiingskansen geven: zowel op het vlak van hun verstand, hun lichaam en hun gevoel (hoofd, handen, hart), als op sociaal en cultureel vlak. Wij proberen een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling en ondersteuning van het sociaal functioneren van onze leerlingen. Dat is het uitgangspunt van de eindtermen sociale vaardigheden. Sociale vaardigheden zijn alle gedragingen die men in onze cultuur ter beschikking moet hebben om op een efficiënte en opbouwende wijze deel te nemen aan het sociale leven, zowel op maatschappelijk als op interpersoonlijk en familiaal vlak. Sociaal functioneren veronderstelt een aantal inzichten, vaardigheden en attitudes die jongeren gaandeweg verwerven. Dat doen ze in belangrijke mate op basis van hun ervaringen thuis, in familiekring, de buurt, de leeftijdsgroep waar ze deel van uitmaken. Maar een belangrijke rol spelen ook de ervaringen die ze opdoen in de klas en in de ruimere context van de school.

De geformuleerde eindtermen slaan op de sociale vaardigheden die in de praktijk tot uiting komen wanneer de situatie daar om vraagt. De beschreven eindtermen houden op zich geen keuze in van het mens- en maatschappijbeeld van waaruit sociale vaardigheden het best worden aangewend. Afhankelijk van de situatie handelen jongeren op eigen initiatief of als reactie op die situatie. Binnen de schoolsituatie zal het sociale gedrag van de leerling mee bepaald worden door de ruimte die het hele schoolteam ervoor creëert. Sociale vaardigheden komen met andere woorden niet enkel tot uiting bij het onderwijzen van leerinhouden in de klas, maar vinden ook een ruimer toepassingsgebied in het totale schoolse gebeuren, waaronder ook de stages bij de kapper en het  schoonheidsinstituut.

Stages en praktijkvakken dompelen ons onder in het onderdeel "haarzorg". Voor velen van ons is "haar en beauty" van essentieel én primair belang om zich prettig, verzorgd en veilig, zelfs mens te voelen. Het innerlijk van de mens is erg belangrijk maar ook de maatschappij legt het uiterlijk net zo goed een grote rol op. Mensen willen er verzorgd uitzien, zich goed kunnen presenteren, een mooi kapsel en een verzorgd uiterlijk is dan wel belangrijk. Ga je aan de slag als kapper/kapster of schoonheidsspecialist(e) dan ben je voortdurend in de weer om het andere mensen naar de zin te maken. Onze leerlingen moeten dan ook hun klanten kunnen adviseren en helpen bij de keuze van hun kapsel, haarsnit, make-up, gelaats-, voet- en lichaamsbehandeling, daarbij rekening houdend met de mode, het uiterlijk en de smaak.

Als je vroeger een beroepsopleiding volgde, dan leerde je alles over je vak.  Als je een goed vakman of vakvrouw werd, was iedereen tevreden en kon je aan het werk. Tegenwoordig is dat anders. Om in de huidige maatschappij goed te kunnen functioneren krijgt ook de kennis en kunde die je daarvoor nodig hebt veel aandacht. Dat betekent dat naast vakkennis ook andere vaardigheden belangrijk zijn, zoals bijvoorbeeld communiceren met klanten, veilig werken,  het doorgedreven gebruik van ICT via een digitale leeromgeving, … de verwerving hiervan zal onze leerlingen heel wat perspectieven bieden.
Men moet voorbereid zijn op een toekomst in het gekozen werkveld. Hierdoor is het beroepsonderwijs sterk veranderd door de jaren heen: afwisselender, leuker, moderner maar ook veeleisender.

Het bezit van competenties die niet aan een bepaalde opleiding of beroep gebonden zijn, wordt in deze steeds veranderende wereld belangrijker en waardevoller. Met competentiegericht leren wordt er geprobeerd om de reeds verworven competenties te verbeteren en nieuwe competenties te ontwikkelen.
Tijdens de opleiding wil de school veel aandacht besteden aan de vier elementen van een competentie: vaardigheden, kennis, attitudes en beroepshouding die iemand in staat stellen om zijn professionele taken succesvol uit te voeren. Wij willen hen voorbereiden om te werken in een beroep waar het welbevinden van de klant centraal staat.

Er zijn maar weinig beroepen waar het resultaat zó direct zichtbaar is als bij "haar- en schoonheidszorg": iedere klant "wordt" je persoonlijke visitekaartje. Als polyvalente kapper en schoonheidsspecialist(e) moet je alle vaktechnieken perfect beheersen. Verder moet je creatief zijn, modebewust en graag met mensen omgaan. Daarenboven zijn er aan onze opleidingen hoge eisen verbonden inzake hygiëne, veiligheid en milieu. In het belang van de toekomstige zaak en de klantenservice willen wij onze leerlingen de nodige administratieve en commerciële vaardigheden bijbrengen.

Om maatschappelijke verschijnselen en problemen aan de orde te stellen, wordt vaak een beroep gedaan op het onderwijs. Door de snel evoluerende maatschappij dient de school aandacht te besteden aan thema's zoals consumentenopvoeding, mondiale en staatsburgerlijke opvoeding.
Naast de vele door de overheid opgelegde ontwikkelingsdoelen wil PIVA extra aandacht besteden aan 'burgerzin'.
Burgerzin is open staan voor het politieke, economische, sociale en culturele leven van de maatschappij waarvan men deel uitmaakt en bereid is om eraan deel te nemen. Opvoeden tot burgerzin heeft tot doel jongeren te vormen tot kritische burgers, die bereid en bekwaam zijn tot constructief denken en handelen.

Burgerzin veronderstelt:

  • het bewustzijn te behoren tot een gemeenschap van burgers met rechten en plichten, inclusief de verantwoordelijkheden en de taken die eruit voortvloeien

  • de bereidheid die rechten te eerbiedigen en die verplichtingen na te komen

  • initiatief tot het dragen van verantwoordelijkheid

  • de bereidheid tot het verwerven van attitudes als verdraagzaamheid

  • rechtvaardigheidsgevoel, oog voor het algemeen welzijn, samenwerkingsbereidheid en verantwoordelijkheidszin.


Onze school draagt dan ook burgerzin hoog in het vaandel.
Ieder teamlid van de school engageert zich om een voorbeeldfunctie te vervullen ten overstaan van de jongeren.

De Vlaamse samenleving evolueert onomkeerbaar naar een multiculturele samenleving. Kinderen, jongeren en volwassenen zullen, vanuit een houding van wederzijds respect, vaardig moeten worden om de uitdagingen die het multicultureel samenleven meebrengt, aan te kunnen en positief aan te wenden. Wij proberen dan ook expliciet aandacht te besteden aan het opvoeden van onze leerlingen tot democratisch denkende, voelende en handelende personen.

De arbeidsmarkt evolueert in een ijl tempo. Onze school wil investeren in een betere samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt door goede afspraken vanuit wederzijds respect te eisen.
Het na te streven einddoel komt hierop neer: de afgestudeerden moeten in staat zijn de taken van een beginnend kapper, schoonheidsspecialist(e) en salonbeheerder uit te voeren. De kwalificatie kapper/schoonheidsspecialist(e) bestaat uit verschillende beroepsgerichte deelkwalificaties en kwalificatie naar kennis en bedrijfsbeheer.

Kwaliteitsonderwijs voor iedereen, droom of realiteit? Kwaliteit duidt aan of iemand aan zijn doel beantwoordt. PIVA opteert dus voor het antwoord: realiteit! We zijn niet meer het vangnet; we zijn een springplank geworden.

 
Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu Hit Counter