Permanente evaluatie - Schoolbeleidsplan PIVA Oudenaarde

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Permanente evaluatie

Processen > Leerlingvolgsysteem




PIVA opteert om leerlingen permanent te evalueren, d.w.z. om een regelmatige evaluatie van het leerproces van de leerling tijdens het schooljaar uit te voeren en deze voor een gedeelte of volledig te laten meetellen in de eindevaluatie.

Door het constant observeren en de regelmatige toetsing van de leerstof geeft de permanente evaluatie onmiddellijke feedback aan de leraar over de vorderingen en eventuele moeilijkheden bij de leerlingen. Ook de leerling krijgt via permanente evaluatie een beter beeld op het eigen leerproces.

Permanente evaluatie probeert onze leerlingen een stimulans te geven tot regelmatige inzet. Deze gebeurt a.d.h.v. objectiefuitgewerkte criteria. De criteria worden duidelijk gecommuniceerd naar de leerlingen zodat ze kunnen inschatten wat het gewicht is van de verschillende prestaties op niveau van kennis, vaardigheden en attitudes .

Permanente evaluatie kan op verschillende manieren gebeuren:

  • tussentijdse toetsen

  • takenopdrachten

  • huistaken

  • verslagen

  • oefeningen

  • medewerking tijdens projecten, integratieweek, meerdaagse

  • ...


Een weerslag van de evaluatie is terug te vinden in de rapporten.


Concretisering


De evaluatie van het kennen (cognitie) en het kunnen (vaardigheden) bedraagt 80%.


De evaluatie kan gebeuren op basis van:

  • schriftelijke taak (individueel / in groep)

  • schriftelijke taak (na reeks lessen / na thema)

  • mondelinge taak (individueel / in groep)

  • mondelinge taak (na reeks lessen / na thema)

  • informatie verwerven en verwerken (ICT)

  • bronnen zelfstandig raadplegen

  • taken afwerken (in de klas)

  • op tijd een opdracht / model afwerken

  • opzoekwerk

  • na reeks lessen model / oefenhoofd volledig zelfstandig afwerken

  • ...



De evaluatie van de attitudes (het zijn) bedraagt 20%.

Per leerjarengroep zijn de attitudes afgestemd op basis van wat de leerplannen van de verschillende vakken voorschrijven, zijnde:

Leerjaar 1, 2 en 3


  • Inzet en doorzettingsvermogen

  • Persoonlijke planning en werkorganisatie

  • Sociale houding

  • Leergierigheid en interesse


Leerjaar 4, 5 en 6

  • Initiatief

  • Kwaliteitszorg en resultaatgerichtheid

  • Communiceren

  • Analyse


Leerjaar 7 en Se-n-Se


  • Flexibiliteit

  • Werkmethodiek

  • Overtuigen – assertiviteit

  • Synthese

 
Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu Hit Counter