Visie op VOETen - Schoolbeleidsplan PIVA Oudenaarde

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Visie op VOETen

Beleid en strategie




PIVA  leidt leerlingen op tot kapper. Het specifieke en praktijkgerichte karakter van deze opleiding is bepalend voor de schoolcultuur.

Praktijk- en theorieleerkrachten werken goed samen en zorgen voor een ontspannen, stimulerend klimaat waarin leerlingen zich sociaal, emotioneel en professioneel kunnen ontwikkelen.

Elke dag bezoeken heel wat "buitenstaanders" (modellen voor de lessen praktijk) de school. Daardoor heerst in het PIVA permanent een soort open schoolsfeer die beantwoordt aan het dynamisme en de wereldbetrokkenheid die de school beoogt.
Elk individu op school krijgt de kans zich optimaal te manifesteren en te ontwikkelen.

Het beleid van de school hecht veel belang aan leerlingenbegeleiding, inspraak en communicatie in het algemeen.

De vakoverschrijdende eindtermen worden op verschillende manieren geïmplementeerd:

  • geïntegreerd in de lessen: sommige eindtermen komen in alle lessen aan bod, aan andere wordt occasioneel binnen een vak gewerkt;

  • in de dagdagelijkse omgang in de school wordt aandacht besteed aan een reeks vakoverschrijdende eindtermen.

  • in bijzondere projecten zoals de projectwerking, buitenschoolse activiteiten, de meerdaagse excursies, de geïntegreerde proeven, … waarin wordt nagegaan welke vakoverschrijdende eindtermen zinvol kunnen geïntegreerd worden; deze manier van werken is een enorme meerwaarde in de zin van:

     - extra een aantal VOET-aspecten in het daglicht stellen.
     - aantal VOET die moeilijk in de reguliere werking te verwezenlijken zijn, aan bod laten komen.
     - bij het evalueren van de activiteiten nagaan welke resultaten je bekomen hebt.
     Hierbij wordt rekening gehouden met de groei van 1ste naar 2de naar 3de graad.   




Sociale vaardigheden

De sociale vaardigheden maken op een cruciale wijze deel uit van de schoolcultuur. Als kapper zijn deze vaardigheden essentieel in het contact met de klanten en met andere personeelsleden in een kapperszaak.

Als een klant de zaak (de school) binnenkomt moet een kapper (leerling) de wensen van de klant goed kunnen inschatten zodat de klant met een goed gevoel naar huis kan gaan. Ook op minder realiseerbare wensen van de klant kan op een constructieve manier gereageerd worden. De uitbouw van een goede relatie met de klant is belangrijk in het bestaan van een kapperszaak.

In alle aspecten van het schoolleven vormen de sociale vaardigheden daarom een belangrijk onderdeel. De leerlingen verwerven een communicatieve vlotheid in de loop van de opleiding.

Er wordt een positieve ingesteldheid van de leerkrachten als van de leerlingen verwacht.
Zowel op school als in een kapperszaak is samenwerken in team, de basis om kwaliteit te kunnen afleveren. De leerlingen leren samenleven met respect voor elke medemens. Zich weerbaar kunnen opstellen zonder daarbij de ander uit het oog te verliezen is een belangrijke capaciteit.

Hulp vragen en bieden, dankbaarheid tonen, in groep kunnen werken, elke medemens accepteren en waarderen, in groep kunnen discussiëren en open staan voor de mening van anderen zijn basishoudingen die waardevol zijn en waaraan het PIVA aandacht besteedt van bij de start tot op het einde van de opleiding.



Leren leren

De leerlingen worden gestimuleerd de eigen talenten te ontdekken en te ontplooien.
Steeds wordt getracht de link tussen theorie en praktijk te leggen. Belangrijk is in te zien dat de opgedane basiskennis noodzakelijk is om deze in de praktijk te kunnen toepassen. Ook het terugvinden van de verschillende aspecten van de praktijk in de theoretische vakken versterkt het effect in de opleiding.

Gestructureerd werken, plannen, systematische aanpak, werken op school en thuis, materiaal kunnen ordenen, liggen aan de basis van een juiste aanpak op school en op het werk.

Het verwerven en verwerken van informatie is nodig om de innoverende trends te kunnen volgen.

Ook buiten de schoolmuren gaat de opleiding verder. Tijdens studiebezoeken kunnen andere aanvullende aspecten aan bod komen. Deelnemen aan wedstrijden geeft de leerlingen de kans hun eigen talenten te tonen aan de buitenwereld en het resultaat te toetsen in verschillende referentiekaders. In deze sector is een steeds voortdurende evaluatie aanwezig. Daarom is leren uit eigen fouten een belangrijke capaciteit. Tegelijkertijd is het belangrijk een positief zelfbeeld te behouden in deze competitieve omstandigheden.

In de verschillende situaties (op school, tijdens wedstrijden) leren de leerlingen flexibel om te gaan met steeds wisselende omstandigheden. Belangrijk is dat de leerlingen grenzen leren: inzien wat kan en wat niet kan in de verschillende omstandigheden is essentieel.

Het organiseren van een werkplanning en tijdsplanning wordt aangeleerd. Het goed beheren van een agenda zorgt dat de kapper op tijd kan beginnen aan de klant en de klanten niet te lang laten wachten. Ook de werkverdeling tussen het personeel in de zaak vraagt aandacht.



Gezondheidseducatie

Als kapper zorgt een aangepast en verzorgd uiterlijk voor een goede uitstraling. Oog hebben voor een gezond schoonheidsideaal voor man en vrouw sluit hierbij aan.

De school hecht veel belang aan gezond, sportief en creatief leren leven. Van bij het begin vraagt de opleiding tot kapper aandacht voor lichaamshygiëne, omgevingshygiëne en ergonomie. Vooral in de praktijklessen wordt aandacht geschonken aan ergonomische aspecten. Een goede lichaamshouding wordt steeds gestimuleerd.
Bij het gebruik van chemische producten wordt aandachtig gelet op de veiligheidsvoorschriften. In noodsituaties moet efficiënt kunnen worden opgetreden.

De school probeert mogelijke problematieken rond puberteit en jongerencultuur bespreekbaar te maken en reikt indien nodig oplossingen aan. In het ontwikkelen van relaties wordt aandacht besteed aan het stellen van de eigen grenzen. Zowel in de lessen als buiten de lessen kunnen leerkrachten rekening houden met individuele vragen van leerlingen en ruimte maken voor een individueel gesprek. Dit kan als leerkrachten goed weten wat er leeft bij de leerlingen. Projectmatig wordt gewerkt aan relaties en seksualiteit.

Aandacht voor verschillende aspecten van leefstijl en levenskwaliteit worden geïntegreerd in de opleiding om de jongere voldoende voor te bereiden op een gezonde en evenwichtige integratie in de maatschappij. Zorgethiek sluit aan bij het klantgericht werken.



Milieueducatie

Elke kapper dient zich bewust te zijn van het grote belang van water en lucht en de mogelijke gevolgen van de vervuiling ervan. Respect voor de natuur en de gepaste manier om afval te sorteren zijn belangrijke en waardevolle levenshoudingen die we als school proberen bij te brengen. Zowel voor milieu- als voor economische redenen wordt in de praktijk de nadruk gelegd op duurzaam gebruik van grondstoffen. Het gebruik van natuurproducten wordt gestimuleerd. Leerlingen leren afval te selecteren.
In vakoverschrijdende projecten wordt aandacht besteed aan de eindtermen voor natuurzorg, natuurbeleid en milieubeleid.

De meeste leerlingen maken gebruik van het openbaar vervoer. Bij de organisatie van uitstappen worden afgewogen welke vervoerswijzen de voorkeur hebben. Mobiliteit, verkeer en ruimtegebruik worden geïntegreerd in de lessen en in de projecten.



Opvoeden tot burgerzin

Bijzonder veel aandacht wordt besteed aan conflicthantering, rechten en plichten binnen de school en aan verdraagzaamheid. Dit past binnen de visie van de school die een leer- en leefhouding, gebaseerd op respect, nastreeft.

In projecten wordt aandacht besteed aan mensenrechten. Respectvol omgaan met elkaar is steeds een aandachtspunt zowel in de school als tijdens extramurosactiviteiten.
De school heeft een open cultuur. Hierin is er ruimte om elkaars standpunten te leren kennen en er rekening mee te houden. Leerlingen kunnen participatief deelnemen aan het schoolgebeuren. Meedenken is meedoen. Ook in de leerlingenraad worden vaardigheden getraind om deel te kunnen nemen aan te besluitvorming.

In de derde graad wordt aandacht besteed aan de werking van de democratische raden en parlementen, maatschappelijke dienstverlening en wereldburgerschap.



Muzisch-creatieve vorming

Op verschillende manieren (theater, film, …) wordt getracht de culturele bagage van de leerlingen te verruimen.

Creatief zijn en oog hebben voor schoonheid vormen belangrijke aspecten in de opleiding. Tijdens de lessen en ook op de vele activiteiten buiten de school worden de leerlingen geconfronteerd met verschillende creatieve uitingen.


 
Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu Hit Counter