Taalbeleid & visie op talen - Schoolbeleidsplan PIVA Oudenaarde

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Taalbeleid & visie op talen

Beleid en strategie



Ons schoolteam heeft een specifieke visie op taal, taalvaardigheid en taal(vaardigheids)onderwijs.
Taaleisen, -verwachtingen en -leerkansen worden structureel afgestemd op de taalleerbehoeften van alle leerlingen. Op die manier stijgt de kans dat het leerrendement van alle leerlingen voor alle vakken verhoogd wordt.
De volgende kenmerken zijn essentieel:

  • taalbeleid is een proces (aangestuurd door inhouden) Leren, begrijpen, onderwijzen, nadenken zijn allemaal inhouden die onlosmakelijk met taal verbonden zijn. Via taal wordt alles in gang gezet en daarmee staat of valt het proces. Taalontwikkelend werken op elk niveau is in onze school en met ons publiek onmisbaar. Wie de schooltaal onvoldoende begrijpt, kan inhouden in de diverse vakken onvoldoende verwerven.

  • taalbeleid vertrekt van een geloof in groeikansen van leerlingen én leerkrachten Er wordt van elke leerling een beginsituatie-analyse gemaakt en doorgegeven aan alle betrokken leerkrachten. Leerkrachten proberen het taalniveau op te vijzelen. Het GOK-team zorgt voor het juiste taalgebruik via pancarten over de school verspreid.

  • taalbeleid vraagt een volgehouden dynamiek: overleggen, plannen, evalueren, reflecteren, aanpassen,.... Regelmatig overleg houdt deze dynamiek levendig.

  • taalbeleid is een teamgebeuren: het is de verantwoordelijkheid van alle leerkrachten om toe te werken naar de doelstelling zoals hierboven geformuleerd. Ze dragen echter niet noodzakelijk allemaal dezelfde soort verantwoordelijkheid in dat proces. De leerkrachten PAV verzorgen het specifieke onderdeeltje taal in hun lessen. Dat neemt niet weg dat de andere leerkrachten van de andere vakken ook hun steentje bijdragen tot het correct taalgebruik van onze leerlingen.

  • taalbeleid werkt via doorgedreven wisselwerkingen op verschillende fronten: tussen betrokkenen onderling, tussen concrete acties onderling, tussen acties en visieontwikkeling, tussen implementatie en incorporatie,...

  • taalbeleid is telkens weer uniek omdat het vertrekt vanuit en terugkeert naar onze eigenheid als dusdanig. Het vormgeven van een taalbeleid is een voortdurend zoekproces van wat werkt in onze school en hoe kan worden ingespeeld op veranderingen die zich onderweg voordoen. Naast de gewone woordenschat en spelling krijgen de leerlingen bij ons op school ook het specifieke vakjargon van de kappers te verwerken.

  • taalbeleid is complex waardoor wij onze prioriteiten als school moeten stellen om onze leerlingen als jongvolwassenen in de maatschappij te laten meedraaien. Vanaf de 3de graad krijgen onze leerlingen ook het “moeilijkere” Nederlands voorgeschoteld: solliciteren, formulieren invullen, administratie verwerken, …

  • taalbeleid is nooit af: de plaats van taal(vaardigheids)onderwijs in onze school en de invulling van dit vak moeten telkens opnieuw in vraag gesteld en bijgesteld worden, zeker in het perspectief van de talloze vernieuwingsimpulsen die op onze school afkomen. Dit is de reden waarom onze school elke kans aangrijpt om vernieuwing binnen de schoolmuren te brengen. Naast Formacom richten we ook onze pijlen op CLIL.



 
Zoek
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu Hit Counter